De kinderen op de SuperSter zijn tussen twee en vier jaar. Het is een horizontale groep. Hier hebben we voor gekozen omdat er hierdoor kinderen bij elkaar zitten die ongeveer op hetzelfde ontwikkelingsniveau zitten. Zo kun je meer gerichte activiteiten aanbieden. Uiteraard zijn er ook gezamenlijke, groepsdoorbroken activiteiten.
Het programma op de SuperSter is hetzelfde als op de Grote Ster. Het zijn allebei peutergroepen en er is geen verschil. De kringen zijn wat langer dan op de Kleine Ster en er wordt een beroep gedaan op de concentratie van de kinderen. Ook stellen we soms vragen over het leren zelf. “Waarom zou het konijn dat gedaan hebben?” en “Hoe denk je dat het verhaal af zal lopen?”. Uiteraard is er ook veel ruimte voor het aanleren van sociale vaardigheden en taal (uitbreiden van de woordenschat).
Tijdens de activiteit mogen de kinderen van de SuperSter zelf kiezen welke activiteit ze willen doen. Ze hebben dan de keuze uit twee opties. Dit noemen we het ‘keuzemoment’. Binnen het thema kan het kind bijvoorbeeld kiezen of het een liedje wil leren over een huis of juist met houten blokken een huis wil bouwen. De kinderen kunnen al goed een keuze maken op deze leeftijd. De coach van het kind observeert dan hoe het kind de activiteit heeft beleefd. De aard van de activiteiten is altijd gericht op het proces in plaats van het product. De beleving en de ervaring staan centraal.
Daarnaast is er ook nog een derde optie en dat is vrij spel. Elk thema is er een andere hoek, waar de kinderen in kunnen spelen. Ook de materialen op de groep zijn uitdagend en passen bij de leeftijdsgroep.
Op de SuperSter stimuleren we de zelfredzaamheid van de kinderen, zodat ze een stevige start kunnen maken op de basisschool. De kinderen mogen bijvoorbeeld zelf boter op hun brood smeren, zelf hun jas pakken en aandoen, maar ook materialen zelf pakken en weer opruimen.
Ook krijgt elk kind een vaste coach. Deze observeert het kind en legt deze gegevens vast in ons interne volgsysteem EduMaps. Zodra het kind naar de basisschool gaat, volgt een eindgesprek met de ouder(s). Hierin wordt de ontwikkeling van het kind besproken, maar ook wat de voorkeuren en talenten van het kind zijn. Daarnaast horen we graag hoe de ouder terugkijkt op de periode bij PeuterWijs.